Zarząd Morskiego Portu Gdańsk planuje ogłoszenie przetargu na dzierżawę 25 ha terenu położonego w głębokowodnej części portu, w bliskim sąsiedztwie terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. To unikalna na skalę europejską lokalizacja – podkreśla Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Nieruchomość ta ma ogromny potencjał. Jej lokalizacja, przy głębokowodnej części Portu Gdańsk, w połączeniu z inwestycjami zarówno od strony lądu jak i wody, realizowanymi przez Port Gdańsk i Urząd Morski w Gdyni, to gwarancja sukcesu dla lokującego się tam biznesu. Działka znajduje się bezpośrednio przy Pirsie Rudowym. Może być wykorzystana pod budowę terminala, który generowałby znaczne ilości przeładunków.
Chcemy być portem numer jeden na Bałtyku jeżeli chodzi o przeładunki ogółem. Zdaję sobie sprawę, że nie będzie to łatwe zadanie, ale jestem pewien, że w perspektywie kilkunastu lat uda nam się ten cel zrealizować. Tym bardziej, że już jesteśmy liderem na Bałtyku, choć na razie tylko w przeładunkach kontenerów. W ciągu ostatnich pięciu lat położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych. Dzisiaj zbieramy tego owoce, czego przykładem jest inwestycja taka jak Baltic Hub 3 w Gdańsku. Jest to ogłoszona niedawno rozbudowa największego na Bałtyku terminala kontenerowego DCT Gdańsk o nowoczesne głębokowodne nabrzeże. Oznacza to otwarcie nowej ery w przeładunkach kontenerów w naszej części Europy. Ale nie zwalniamy tempa i przygotowujemy kolejne tereny do komercjalizacji. Dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Nie tylko pozostajemy największym polskim portem, ale stajemy się dziś Super Portem Gdańsk, z którego Polacy mogą być dumni. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie. Przekonujemy, że warto wykorzystać szansę, jaką daje Port Gdańsk. Dzięki budowie Baltic Hub 3 nasz port był, jest i będzie handlowym oknem Polski na świat. A kolejne inwestycje kolejowe i drogowe, które są realizowane w głębi Polski, przyczynią się do tego, że Port Gdańsk stanie się portem pierwszego wyboru dla eksportu towarów 590 w świat – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.
Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady. W ciągu ostatnich 10 lat zanotował wzrost przeładunków towarów o 76,5%. W rankingu portów europejskich plasuje się dziś na 18 miejscu, a na początku 2021 roku awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim. Po pierwszym kwartale 2021 r. utwierdził swoją wysoką pozycję, zajmując pierwsze miejsce na Bałtyku w przeładunkach kontenerów. Rocznie na nabrzeżach portu przeładowywanych jest ponad 50 mln ton towarów. Port Gdańsk to obszar ponad 700 hektarów, na którym swoją działalność prowadzi ponad setka firm o różnorodnym profilu (petrochemicznej, energetycznej, rolno-spożywczej oraz budowlanej), z czego ponad 27 realizuje swoje przeładunki w relacji morskiej.
Port Gdańsk jest doskonale skomunikowany od strony wody jak i lądu. Posiada bezkolizyjny dostęp do europejskiej sieci dróg i kolei. Obsługuje największe statki. Baseny portowe do 17 metrów głębokości umożliwiają przyjmowanie największych kontenerowców świata oraz największych masowców, które wpływają na Morze Bałtyckie. Port Gdańsk to jedyny bałtycki port, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami. To dla Azji morska brama do rynków Europy Środkowo-Wschodniej, najdynamiczniej rozwijającego się regionu Unii Europejskiej. Port Gdańsk jest portem uniwersalnym, obsługuje wszystkie rodzaje towarów. Są to m.in. kontenery, automotive, paliwa płynne, masowe suche oraz produkty chemiczne. Dodatkowo jest portem bez ograniczeń. Wolnym od zalodzenia, bez pływów, co sprawia, że Port Gdańsk pracuje przez cały rok i nigdy nie zasypia. Więcej informacji: https://deepwater.portgdansk.pl/